BRUNEI WEATHER FORECAST

Wednesday, December 31, 2008

Hardcore never fails me ... Try It!!!

Tuesday, December 30, 2008

ehehe .. Hang "HARDCORE" tu beb ... ehehe .. (Liat galang baru ku yg kana sponsor leh B.P dr K.K.. betangas x ah)
***p/s: shAdeS` c B.P kim salam .. katanya ko teiming nda mo jwb kol nya.. EGOOOOOO!!!! bah ko ani!!! hahahahaha ...***

Noty Jack simply cant resist "Harcore" ;)
Jack of the Jack ... sapa lagi Jack?Jack la ..


Saturday, December 27, 2008

Heng Harcore me atu eh .. ehehe .. ;) (Catch & Release)

Tuesday, December 23, 2008

Lunch break feast ..

Jack Juvee ... Catch & Release ... (Gambar sendiri beb ..yatah nda brapa clear ..) ehehe ..

Monday, December 22, 2008

Janji ada update la ...

Preseeennnnn champiooonnnnn ... hahaha
Layan saja tah bah oohh.. drpda ndada .. ahax..


Tuesday, December 16, 2008

Ani tah hasil majal for almost a month .. eheheh ..Spool baru bah.. yatah tu!!! ehehe ..500g ja yo ..;)
TK kai cheat nie mancing c Jack ani .. kana anjun leh nya .. haha.. caya nda???









Hahahaha .. Puas hati ah .. Anjun jgn nda nganjun!!
***Semua Bulan² ani kana anjun leh c KO25 ..ada jua yg pakai Float... hahaha .. siuk ya majal .. Rejeki rejeki .. ehehehe ...***



Monday, December 8, 2008

Jack of the Jack!!

Finally ada update jua c PsyKhx ..
Angler: PsyKhx
Catch: Mangrove Jack
Weight: 500g (est. only)
Bait: Sapak udang ..;)
Technique: Bottom al Sagang
Location: 7th Alley

Thursday, December 4, 2008

Chinese Bamboo style Rod .. ehehe.. kes desperate kan update dah wah nie ..
Angler: Tyco Kembura
Fish Caught: Mangrove Jack (Juvenile)
Weight: 150Grams (estimation only)
Technique: Sagang kai Chinese Bamboo Style Rod .. hahahahaha!!!
Bait: Basong Sg.Bakong
Location: 7th Alley

Monday, November 17, 2008

Hahaha .. nah yatah ni nah .. 1.2KG Mangrove Jack!!!
Fish Caught: Mangrove Jack
Weight: 1.2KG!!!!!! (shAdeS' .. mun paham bisai..haha!!)
Bait: Anchovies
Technique: Bottom Fishing
Location: 7th Alley
***Before kwn ku ngucap lagi yg sorang atu ..(yg ucapnya masih bawah 1kg or maybe 500G.. nah ya udah nie...) hahahaha!!!! pas ani apa lagi kan d commentya nie .. hahahaha!!! Duo .. kembali tah ke pangkal jln...***

Saturday, November 15, 2008

Catch of the day!!! A 3.2KG Barra ...;)
Its Official now!!! hahahaha

A 1.7KG Barramundi .. Hehehe .. Congratz Bro!!!


Extra!!! ( Mana mau tinggal update .. hahahaha..!!!)


Anglers: T.K , Dimebag, FKFH
Fish Caught: Barramundi + Tarpon
Weight: 3.2KG, 1.7KG & 300G
Technique: Casting & Popping
Lure: Yozuri Crystal Minnow, Rapala X-Rap & Skitter Pop
Location: 7th Alley
***The 2 Barra atu strike on the 13th Nov, whereas the Tarpon atu yesterday (14/11) ehehe .. lambat update .. Congratz to Dimebagz on his 1st Barra .. n Tyco pun sama jua.. Congratz on d 2nd Barra ..2 strike in a row... ehehe ..And Oh.. c KO25 pun almost caught one Barra fer himself jua tp... ish-ish..alum ada rezeki..lapas Barra atu.. ehehe***
Attn: shAdeS` & Duo .. hahahaha ... rugi kamu nda casting masa ani .. banar tah .. Duo!!! Selunsong manggil ko dah tu!!!!

Thursday, November 13, 2008

It's official now .. Hahaha .. Congratz TyCo!!!
Finally .. my wish has been granted!!!
Angler: Tyco Kembura
Fish Caught: Barramundi
Weight: 2.2KG
Technique: Casting
Lure: Yozuri Crystal Minnow
Location: 7th Alley


**** Attn: Duo & shAdeS`..And Oh Bass Nightmare a.k.a Pak Maun .. Apa cerita nie?? Duo .. turun tah .. jgn tah bagi alasan tip rod mu patah la apa la .. hahaha .. shAdeS` .. nda plng sebasar GT mu tp i dun think ko pernah merasa tarikan Selunsong x eh .. Nda hebat la .. tp mbri puas hati!! hahaha ..BassNightmare... ko berubah dah!!!hahahaha... Jgn Marah!!! ****

Angler: Dimebagz
Fish Caught: Tarpoon
Location: 7th Alley
Fishing Technique: Popping

Monday, November 3, 2008

Glamourous Gelama

Hahaha .. No comment la.. Im out of words!!!.. hahaha!!!
Angler: Romeo Never Die (Preseeeennn!!!)
Fish Caught: Gelama Juvee
Bait: Udang Hidup Ngian
Technique: Bottom Fishing
Location: Liat gambar atu bnar2x .. ahax .. ;)

Fillet O Fish!!!

G.T yg kan kana buat Fillet O Fish!!!
Angler: Undislosed
Fish caught: G.T
Weight: Undisclosed
Technique: Undisclosed
Location: Lagi tia Undisclosed!!!!!
***T.R.C masih .. alum lagi L.T.I sal ndada video pemancing atu strike .. =) Bt ok la .. Congratzz to our fellow angler atu ..***
(HATER FOR LIFE!!!)

Tuesday, October 28, 2008

No pain!No Gain!


Last Sunday, one of our fellow angler paksa kana inject painkiller sal kana sangat c ikan bedukang ketika membuka mata kail. Kesakitan kawan tani seorang ani .. apa nda.. sakitnya sampai ke siku .. ehehe .. sian kawan tani .. abis timbul uratnya .. but now ok dah sal beinject d hospital..


***PERHATIAN: BERHATI² SEMASA MENGENDALI IKAN BERBISA!!!***

Thursday, October 23, 2008

Kawan ku sorang ani pun mana mau alah ... ahax ..
Angler: Romeo Never Die
Fish Caught: Selangin/Senangin (whichever la)
Technique: Bottom Fishing
Bait: Live Prawn $1 -10
Location: Belait River
***Thanx Romeo .. ahahaha .. walaupun ko Romeo .. tp kau tetap menjadi pujaan hati semua!! Hahaha.. Preseeeeennnnnnn!!!!***

Monday, October 20, 2008

Atu ya ... Hang Tyco Kembura ani eeeee!!!!
Angler: Tyco Kembura
Fish caught: Mangrove Jack
Technique: Bottom Fishing
Bait: Fresh Mullet .. (bukan Frozen Mullet) ahax .. ;)
Location: 7th Alley


1.6KG Mangrove Jack .. Believe it shAdeS' ... Hahahaha!!!
Hang oh our fren Mr. David .. ehehe .. another Jack hooked up .. Congratzz!!!
Ani pun hang ... 3rd hook up ..after a week of non-stop casting .. You deserved it dude..
***klu ani pun c shAdeS' nda puas hati .. nda tah ku tau lagi tu .. hahaha .. suruh tah ia mancing sendiri .. atu pun mun sampai 500g jua .. mudahan jua.. Amin!!!Hahaha..jgn marah shAdeS'..***

Saturday, October 18, 2008

Once upon a time ....

Makin maju eh c Dimebagzz .. ( below 1kg but definetely better then never .. hahaha ..)
Last cast & the last catch for that day ... Not bad ah David !!! Congrats to u geng!!!




Preseeeeennnnnnn bah c Tyco... mana mau rugi ...... nda bulih kalah leh Dimebagzz .. mesti celen ..;)
Finally .. after 2 weeks of casting .. barutah a HOOK UP ... CONGRATZ KO25!!!
(PIC WAS TAKEN ON 16/10/08)

Fish caught: Mangrove Jack & Tarpoon
Technique: Casting
Lure: ?? (again i didnt ask)
Location: 7th Alley
**"Waktu pagi turun ke sawah, Waktu petang turun ke Pekan, Diorang 3 strike Ungah, c KO25 saja yg strike Bulan-Bulan.."***


Thursday, October 16, 2008

Jack + Tarpoon = Rezeki

Puas hati .. buang gian mancing time break dr kraja..lurih Bulan2x & Ungah .. Dimebagz feat. David (our fellow angler)

Anglers: Dimebag & David
Fish Caught: Tarpoon & Mangrove Jack
Technique: Casting
Lure: ???? (i didnt ask)
Location: 7th Alley

Wednesday, October 15, 2008

Akibat majal

900g probably.. not sure...
Fish caught: Mangrove Jack
Technique: Casting
Lure: Rapala Jointed something2x la .. nt sure .. didnt ask TK
Location: 7th Alley

Friday, October 10, 2008

Ketumbang juvee "Catch & Release" (uhuk - uhuk) n oh btw .. kai camera hp ku nie. ehehe .. clear kan??ahax..=p
TyCo & Ko25 ... ehehe ... (control c TyCo ah .. ehehe ..)
Yg baju merah ani .. jgn d tagur!!! Ayu kan??hihihi .. Psykhx Feat. Float King
"Rock" F.M Artist of the Month - Dimebagzz







***What happen?What went wrong?? Where are all the fish?? Seriously... very disappointing .. Bt ndapa .. d fun & excitement of being away from work kills off the disappointment .. (dah atu..)
Beraya d Batu T ja .. ehehe ..***


Monday, October 6, 2008

Preseeeeennnnnnn!!!!!
Angler: G-RenzZzZz
Fish Caught: Barramundi
Technique: Bottom fishing
Bait: Udang Hidup (yg d rambat sendiri)
Location: Along d Belait river .. ;)
*** Pras sal pengumuman melihat anak bulan nda nampak.. turun tah kami ... merambat sambil mancing ... d pendek kan cerita.. dlm 1.15pg .. tau-tau pancing ku kana agut.. taus ku sintak .. apa lagi.. main punya main .. selunsung panya .. siuk eeeee .. 1st tym x ah .. ahahahaha ... shAdeS' .. hadapilah kenyataan!!!!! hahahahahhahahha!!!!! Berat lagi mata memandang..berat lagi bahu memikul selunsong 2kg .. hahahaha .. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin to all Duo fishing anglers n semua kaki2x pancing yg lain..***

Monday, September 29, 2008


Tips Memancing Kerapu

Kerapu merupakan satu spesis ikan yang paling digemari dan sentiasa menjadi buruan para pemancing. Ia dianggap sebagai satu simbol kejayaan bukan kerana aksinya semata-mata tetapi kerana isinya yang sedap, sangat susah didapati dan amat bernilai tinggi di pasaran.
Habitat dan Sifat pemakanan:
Ikan yang sering dijumpai di kawasan laut yang berstruktur ini susah didapati kecuali di sesetengah lubuk yang amat jarang dikunjungi oleh nelayan dan pemancing. Jika kita berjaya menjerat sekumpulan kerapu, ini bermakna lubuk itu masih dara atau telah lama tidak dikacau oleh nelayan atau pemancing.Pemangsa yang kelihatan bersifat pemalas, ‘berat perut’ dan bergerak lemah longlai itu menghabiskan banyak masa bersembunyi di kawasan berstruktur seperti kapal karam atau karang. Ia gemar menyambar mangsanya dengan rakus dan kemudian membawanya secepat mungkin masuk ke struktur atau lubang yang menjadi kediamannya. Oleh itu, pemancing yang berjaya menewaskannya dalam saiz besar dianggap telah berjaya memperolehi salah satu lesen memancing yang amat dibanggakan.Dari segi sifat pemakanannya, kerapu bolehlah dikatakan spesis ikan yang paling tidak cerewet. Semua jenis umpan yang sesuai dengan seleranya akan diterkamnya tanpa banyak memilih. Kerapu biasanya aktif memburu mangsa pada waktu malam. Tetapi adakalanya pada waktu siang hari, khususnya awal pagi dan lewat petang, turut menjadi waktu yang paling sesuai untuk menjeratnya.


Dari segi bentuk badan dan sifat pemakanannya, kerapu telah diciptakan sebagai spesis pemangsa yang suka menyerang secara rakus, kasar dan mengejut. Ia mempunyai tenaga yang agak luar biasa untuk menyerang dan membunuh dengan begitu cepat dan singkat, tetapi ketahanan sewaktu menentang joran tidaklah berpanjangan sebelum ia lemah terkulai dan tewas.Oleh itu, untuk memancing kerapu dengan efektif, para pemancing haruslah menggunakan peralatan yang benar-benar sesuai, iaitu terdiri dari jenis yang kuat dan kasar. Kejayaan menewaskan kerapu daripada meluru masuk ke kawasan yang berstruktur dari peringkat awal ‘peperangan’ adalah penentu kepada kejayaan muktamad menewaskan spesis tersebut. Justeru itu, para pemancing disarankan agar menyediakan kekili dan joran yang berkekuatan berat yang dijamin dapat menahan asakan awal yang kasar dari kerapu. Persediaan-persediaan alat perang lain seperti tali utama, mata kail dan perambut juga perlulah terdiri daripada jenis yang tahan, kuat dan kasar.



Pemilihan umpan:
Pemilihan umpan juga penting kerana walaupun kerapu tidak begitu memilih umpan, tetapi kebiasaannya ia gemar menerkam umpan yang agak besar. Umpan yang popular untuk menjerat kerapu ialah pelbagai jenis ikan apollo seperti selayang, selar dan kembong, tetapi yang cukup berkesan ialah umpan seekor tongkol segar. Umpan seekor tongkol mahupun potongan tongkol yang bersaiz besar sering menjadi sandaran kami untuk menaikkan spesis kerapu-kertang di perairan Pulau Pinang dan Kedah. Selain tongkol, kurita hidup juga menjadi umpan istimewa kerapu. Namun kerana saiznya agak kecil, ia sering dikacau terlebih dahulu oleh pemangsa lain khususnya jenahak dan ini boleh menganggu konsentrasi kita jika rancangan utama kita ialah menjerat sang kerapu.Penggunaan umpan yang agak besar dicadangkan bagi menjerat kertang yang bersaiz monster. Lagi besar umpan lagi baik dan lebih efektif menjerat kerapu. Ini sesuai dengan sifatnya yang agak gelojoh dan tamak dan lebih berminat kepada mangsa yang lebih besar. Pengalaman menarik diperolehi semasa kami memancing kertang di sebuah lubuk dikenali sebagai Karang 06, Kedah. Seekor kerapu monster telah membaham seekor jenahak bersaiz 1-1.5 kg yang sedang meragut umpan, tetapi terlepas daripada mata kail kerana saiz mata kail tersebut yang terlalu kecil (no. 2) tidak dapat mengikat kemas mulut kerapu yang keras dan besar itu.


Walau bagaimanapun, kerapu itu tidak serik untuk menerkam umpan lain yang dihulurkan. Kali ini umpan yang disentuhnya ialah seekor kurita hidup yang diletakkan di hadapan bot. Umpan-umpan yang lebih kecil tidak menerima sebarang ragutan walaupun lebih hampir dengan lubuk kerapu yang meragut seekor jenahak itu. Ini menunjukkan kerapu lebih berminat kepada umpan bersaiz besar, dan jika tiada pilihan umpan paling besar diturunkan itulah yang akan menerima ragutannya. Barangkali umpan yang kecil dilihatnya seperti seekor kutu sahaja.
Cara melawan kerapu:
Cara melawan kerapu yang betul adalah satu syarat terpenting untuk mengelakkannya dari masuk ke sarang dan menyebabkan kita menggigit jari. Taktik yang paling asas ialah kita jangan memberikan sebarang peluang kepada si kerapu untuk menarik tali keluar dari kekili dan memalingkan kepalanya ke bawah. Ini kerana jika ia berjaya berbuat demikian, ia akan menuju terus ke struktur berkarang dan pasti berjaya membelit atau memutuskan tali.Sebaiknya kita harus mengekangnya sepantas dan sekuat yang boleh dan memaksanya bertahan agak lama sambil mencuba untuk menariknya menuju ke permukaan air. Cara ini agak kasar dan begitu memenatkan, tetapi berbaloi kerana kerapu hanya melawan seketika waktu sahaja. Jika kepalanya berjaya dihala ke atas dan ia sudah ditarik ke pertengahan air, tidak akan wujud sebarang masalah untuk menewaskannya kerana ketika itu ia sudah lemah dan tidak berdaya untuk melawan lagi.
***Rujukan "PANCING , Disember 2006" ****

Monday, September 22, 2008

Team C.S.I kah nie atau Dr Ikan?? ahax ..
Bulan2x kana anjun .. ehehe ..
Nickel or Dime?? ... Popping yo!!!
Anglers: TyCo , Float King , Dimebagz
Fish Caught: Mangrove Jack & Tarpoon
Technique: Bottom , Anjunzzzz (Slang org putih), Popping
Location: 7th Alley
***My fellow Angler .. bah .. update tah ikan2x kamu ah .. esp c Duo, shAdeS' & Big Papa!!! Don't Hate Us .. Hahaha!!!***
p/s: Bro c Dime .. sabar .. ada tu .. ehehe .. :P

Congratz geng .. Kerisi Bali .. preseeeeeennnnnnn!!!!
Angler: G- RinZzZzZz
Fish Caught: Kerisi Bali
Technique: Manual Jigging (jgn d pikirkan apa ertinya tu .. ;) .. )
Location: Takat Neverland ..

Saturday, September 20, 2008

I haf no idea apa nama ikan ani .. bt its my 1st tym strike tym casting.. hahaha .. Congratz Myself!!!! Huhuhu .. (Kajar2x jua tangan.. ahax..=p)
MH mana mau rugi .. ahahaha!!!
shAdeS' ... aku pun bleh posing mcm kamu posing wah!!! haha .. ucap lagi aku.. ah.. maie tah celen...hahahah!!!
Sapa lagi nsem??MH kah atau Kerapu atu nsem?? uauhauhauha .. Jgn marah Tart Talur!!!
***NOTE: shAdeS' .. told u kami update kan blog ani ... ehehe .. To Dimebag & TyCo... sombong ah nda mau join kami..=p ***